معجزه قرآن......... Miracle of Quran
اعجاز ریاضی قرآن
پروفایل مدیر
قلب سلیم با تحقیق در اعجاز ریاضی قرآن دریافتم که اعجاز قرآن بر مبنای عدد 19، بازی و ریاضی و عددسازی نیست ****بلکه موارد غیر قابل انکاری از اعجاز ریاضی وجود دارند و مواردی مانند حروف مقطعه، تحدی، ضمانت الهی بر حفظ قرآن و اشاره به 19 در سورة مدثر(راز نهفته) کلیدهایی برای تحقیق بیشتر در این اعجاز هستند*****باشد که بدون دلیل و بیّنة، اعجاز و پیامهای آن را رد نکنیم. إن شاء الله. مهدی سلیمی؛ دارنده مدرک تحصیلی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی با درجه عالی از دانشگاه فردوسی مشهد.

طرح ریاضی ***بسم الله الرحمن الرحیم***

این طرح ریاضی مافوق توانایی بشر بر اساس تعداد کلمات، حروف و مقدار عددی حروفی است که چهار کلمه "بسم الله الرحمن الرحیم" را می سازند . اطلاعات لازم برای بررسی این سیستم در جدول مقابل جمع آوری شده است که می توانیم اصول زیر را بر مبنای عدد ۱۹ به دست آوریم
ادامه مطلب

قالب ریاضی نماز
  • با توجه به این که رکعات و قالب نماز در قرآن نیامده،آیا اعجاز ریاضی قرآن شامل نماز هم می شود؟
  • ادامه مطلب
شنبه ٢٧ شهریور ۱۳۸٩ :: ۳:۱٠ ‎ب.ظ ::  نويسنده : قلب سلیم

 

استعیذ بالله من الشیطن الرجیم

[17:45] واذا قرات القرءان جعلنا بینک وبین الذین لا یؤمنون بالاءخرة حجابا مستورا

 

[17:46]  وجعلنا على قلوبهم اکنة ان یفقهوه وفی ءاذانهم وقراواذا ذکرت ربک فی القرءان وحده ولوا على ادبرهم نفورا

 

[17:56]  قل ادعوا الذین زعمتم من دونه فلا یملکون کشف الضر عنکم ولا تحویلا

 

[17:57]  اولئک الذین یدعون یبتغون الى ربهم الوسیلة ایهم اقرب ویرجون رحمته ویخافون عذابه ان عذاب ربک کان محذورا

 

[17:58]  وان من قریة الا نحن مهلکوها قبل یوم القیمة او معذبوها عذابا شدیدا کان ذلک فی الکتب مسطورا

 

[17:59]  وما منعنا ان نرسل بالاءیت الا ان کذب بها الاولون وءاتینا ثمود الناقة مبصرة فظلموا بها وما نرسل بالاءیت الا تخویفا

[17:60] واذ قلنا لک ان ربک احاط بالناس وما جعلنا الرءیا التی ارینک الا فتنة للناس والشجرة الملعونة فی القرءان ونخوفهم فما یزیدهم الا طغینا کبیرا


     کافران از فهم قرآن عاجزند

 

[17:45]  هنگامی که قرآن می خوانی، ما میان تو و کسانی که به آخرت ایمان ندارند، حجابی نامرئی قرار می دهیم.

 

     قرآن، تنها مرجع

 

[17:46]  ما بر افکارشان پوشش می نهیم و بر گوش هایشان کری تا نفهمند. و هنگامی که فقط از روی قرآن* درباره پروردگارت موعظه می کنی، آنها با بیزاری می گریزند.

 

[17:56]  بگو: "از هر معبودی که جز او قرار داده اید، درخواست کنید،" آنها هیچ قدرتی ندارند که مصیبتی را از شما بردارند و نمی توانند از آن جلوگیری کنند.

 

     پرهیزگارانی را که بت کرده اید، خودشان به درگاه خدا دعا می کردند

 

[17:57]  حتی معبودانی که آنها می خوانند خودشان در جستجوی راه و وسیله ای  به سوی پروردگارشان هستند. آنها برای رحمت او دست به دعا برمی دارند و از عذاب او می ترسند. مطمئنا، عذاب پروردگارت وحشتناک است.

 

[17:58]  جامعه ای نیست که ما آن را پیش از روز رستاخیز نابود نکنیم، یا آنها را به عذابی سخت گرفتار نسازیم. این از پیش در کتاب نوشته شده است.

 

ناقه زمان ما کدام است؟ اعجاز ریاضی قرآن

 

[17:59]  آنچه ما را از فرستادن معجزات بازداشت، این بود که نسل های گذشته آنها را تکذیب کرده اند. برای مثال، ما به ثمود شتر را نشان دادیم، (معجزه ای) شگرف، ولی آنها علیه آن ستم کردند. ما معجزات را فقط به این دلیل می فرستیم که به آنها القا کنیم که باید حرمت نهند.

[17:60] ما تو را آگاه کردیم که پروردگارت مردم را کاملا تحت کنترل دارد و آن رؤیایی را که به تو نشان دادیم، و درختی را که در قرآن** لعنت شده است، امتحانی برای مردم قرار دادیم. ما مدرک های محکم به آنها نشان دادیم تا به تدریج به ایشان القا کنیم که باید حرمت نهند، اما این فقط بر سرکشی آنها افزود.



 * رجوع شود به مطلب "الله وحده ....... القرءان وحده" در قسمت مطالب اخیر

**  Muhammad's journey to the highest heaven to receive the Quran, as stated in 17:1 and 53:1-18, is a test because the people had to believe Muhammad on faith


 



موضوع مطلب : لطف وقهر الهی
دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸٩ :: ٥:٤٥ ‎ق.ظ ::  نويسنده : قلب سلیم

 [97:0]  بسم الله الرحمن الرحیم

 [97:1] إنا أنزلنه فی لیلة القدر [97:2] وما أدریک ما لیلة القدر [97:3] لیلة القدر خیر من ألف شهر [97:4] تنزل الملئکة والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر [97:5] سلم هی حتى مطلع الفجر

  [44:0]  بسم الله الرحمن الرحیم

 [44:1]  حم [44:2]  والکتب المبین [44:3]  انا انزلنه فی لیلة مبرکة انا کنا منذرین [44:4]  فیها یفرق کل امر حکیم [44:5]  امرا من عندنا انا کنا مرسلین

چنان که در آیات فوق می بینیم خداوند برای شب مبارک قدر اهمیت ویژه ای قایل شده است ونزول قرآن را نیز در این ظرف با ارزش  مقدر نموده است . به نظر می رسد خداوند به این جهت اهمیت ویژه ی شب قدر را خاطر نشان فرموده است که اولا ما را به حکیمانه بودن نظام خلقت متوجه گرداند وثانیا ما را به اهمیت قرآن وویژگی هشدار دهندگی، عظمت ومحوریت این کتاب وفلسفه ی حکیمانه ی نزول آن رهنمون سازد نه لزوما به داشتن مراسم خاص که اگر  این می بود به جای این که به نزول قرآن در شب قدر اشاره نماید به نماز ودعا سفارش می فرمود،

با این همه یک مومن موحد هر زمان که آیات فوق را بخواند در می یابد که باید بیشتر به تفکر ونیایش وتلاوت وتدبر در قرآن بپردازد وتصمیم بگیرد که قرآن را که کلام خالق قادر بی همتاست یگانه منبع احکام خود قرار دهد وهدایت را در آن جستجو نماید در این صورت این زمان همان زمانی است که تقدیر خود را به خواست خدا رقم زده است وقدر خدا وقرآن وخود را دانسته است واگر زمان نجومی شب قدر را دریابد در آن ظرف نیز آن چه را گفته شد به خود یادآوری ویژه می نماید.

چرا زمان شب قدر در روایات به نحو یقینی بیان نشده است؟ این که بگوییم خداوند عمدا زمان دقیق آن را مخفی نموده است وپیامبر وامامان نیز چنین نموده اند یک احتمال است اما احتمال دیگر هم این است که بگوییم زمان شب قدر در زمان پیامبر معلوم بوده وپیامبر ومردم می دانسته اند که قرآن در کدام شب نازل شده اما مانند دیگر موارد (مثل تولد پیامبر ومعراج و...) مورد اختلاف واقع شده واین نظر مبتنی بر مطلبی است که عرض شد که در آن زمان اعمال وآداب ورسوم دسته جمعی ویژه ای وجود نداشته باشد.

آیا زمان شب قدر با اعجاز ریاضی قرآن معلوم می شود؟ در ابتدا ذکر دو نکته ضروری به نظر می رسد؛ یکی این که پذیرش اعداد وارقامی که ذکر خواهد شد پس از این باشد که فرد اعجاز ریاضی قرآن با توجه به حروف مقطعه وموارد دیگری که اثبات شده است را خوانده باشد وباور کرده باشد وگرنه در خصوص مطلب حاضر قانع نخواهد شد ودیگر این که اگر زمان شب قدر با محاسباتی که در ادامه می آید پذیرفته شد به پیام آن توجه نماید که همانا علم خداوند بر اختلاف احادیث است وشگفتی قرآن در نظم ریاضی آن ودر نتیجه توجه ویژه به قرآن وبرطرف نمودن مهجوریت از آن.

محاسبات چه می گویند؟ آن چه تاکنون به دست آمده این است که اگر شب قدر را شب 27 ماه رمضان (که مطابق روایات نیز یکی از شبهای محتمل است) در نظر بگیریم به نتایج زیر خواهیم رسید:

1- اگر ارزش ابجدی سوره قدر (6731) را با ارزش حروف ابجد کلمه محمد (92 ) که قرآن بر این رسول وآخرین نبی الهی نازل شده است جمع کنیم وبه اعداد 27 و 9 که به معنای بیست وهفتم ماه رمضان(ماه نهم هجری) است بیفزاییم عدد 6859 بدست میاید(6859=6731+9+27+92). این عدد دو خاصیت مهم دارد:

 یک:   6859=19*19*19

دو:  6859=6346+(19*27)

 واین دو خاصیت است که افزودن اعداد فوق را توجیه می نماید. یعنی این که اگر صرفا به عددی مضرب 19 دست می یافتیم اشکال می شد که چه لزومی داشت مثلا ابجد کلمه ی محمد را بیفزایید وچرا کلماتی دیگر افزوده نشد اما دو خاصیت فوق این جمع بندی را قانع کننده می سازد زیرا در خاصیت اول می بینیم که به عددی با سه بار مضرب 19 رسیده ایم(19*19*19) ودر خاصیت دوم اعداد 6346 و19*27 را می بینیم که عدد 6346 اولا تعداد تمام آیات قرآن است وثانیا خود نیز مضرب 19 است(19*334 ) وعدد دوم که حاصلضرب 19 در 27 است به دو عدد کلیدی مورد نظر اشاره می کند  واینها نشان می دهد که:

قرآنی که در 27 ماه رمضان بر محمد رسول خدا نازل شده است و سرتاسر آن را 19 فراگرفته شامل کلا 6346 آیه میباشد!

(بعضی دوستان مقدار عددی  سوره ی قدر را 6721 به دست می آورند به خاطر این که کلمه ی "أدریک" را با املای "أدرک" محاسبه می کنند اگرچه در این صورت نیز مقدار 6721 را با 27 و 9 و 97 و 5 جمع می بندند (اعداد 97 و5 به ترتیب شماره وتعداد آیات سوره ی قدر است) وبه همان عدد 6859 می رسند، لیکن این محاسبه صحیح نیست وعلت اصلی اشتباه غلط تایپی موجود در نرم افزار winqt2 در مورد کلمه ی "أدریک" بوده که آن را ملاک قرار داده اند.)

 2- همچنین ابجد آیه ی "انا انزلنه فی لیلة القدر" 695 است که باضافه 27 می شود 722 یعنی: 19*19*2

 3- وابجد آیه ی 19 حرفی "وما ادریک ما لیلة القدر" 733 است که باضافه 27 می شود 760 یعنی: 19*40

 4- ابجد عبارت "لیلة القدر" 410 است که وقتی با 27 جمع می شود مضرب 19 است: 437=19*23

 5- عبارت "لیلة القدر" دارای 9حرف است وچون 3 بار تکرار شده می شود: 27

6- اگر دقت کنیم می بینیم که کلمه "القدر" در این سوره پنجمین، دهمین ودوازدهمین کلمه است که جمع آن می شود: 27

 7- این سوره دارای 30 کلمه است واگر هر کلمه را به مثابه یک شب از شبهای ماه رمضان قرار دهیم 27مین کلمه "هی" است که ضمیر اشاره به "لیلة القدر" است ومی تواند اشاره به زمان شب قدر باشد.

8- ابجد عبارت "لیلة مبرکة" در آیات اول سوره ی دخان342 است که مضرب 19 است(18*19 ) واگر با عدد  9 (ماه رمضان) جمع شود مضرب 27 می باشد (351= 13*27 ) یعنی این که زمان شب قدر در ماه رمضان را به ما می دهد.

9- ابجد 5 آیه ی سوره ی دخان که به تعداد 5 آیه ی سوره ی قدر انتخاب شده 4315 است که باضافه ی 27 و 9 می شود 4351 یعنی: 19*229

10- مقدار عددی عبارت "إنا کنا مرسلین" در آیه ی 5 سوره ی دخان 513 است وجالب است که 513 حاصل ضرب 19 در 27 می باشد(513= 19*27). ضمن این که مقدار عددی کلمه ی "مرسلین" 390 است که باضافه ی 9 می شود 399 که مضرب 19 است واگر کلمه ی "رسول" را (که ظاهرا اشاره به قرآن هست) از آن اشتقاق کنیم مقدار عددی این کلمه 296 است که باضافه 27 برابر است با: 323=17*19

موارد فوق بعضی از محاسباتی بود که می توانست مؤید 27 به عنوان زمان شب قدر باشد وچه بسا موارد مهم دیگری قابل کشف باشد. کسانی که این محاسبات را در مورد شب قدر ویا حروف مقطعه وموارد دیگر نظم عددی قرآن نمی پذیرند خوب است نمونه ی چنین محاسباتی را برای عدد دیگری بیاورند وبه این طریق این مقاله را مورد نقد قرار دهند زیرا معتقدین نظم ریاضی قرآن سعی دارند بدون دلیل وبا تعصب سخن نگویند وگرنه می گفتند شب قدر شب نوزدهم است. این تحقیق ها می تواند نقد وتکمیل شود . ان شاء الله. ما خیلی موارد را محاسبه نکرده ایم اما بعضی شگفتیها ومحاسبات دیگر در ادامه ی مطلب آمده است:



ادامه مطلب ...

موضوع مطلب : شب قدر / مضرب 19 / ابجد(مقدار عددی حروف)
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩ :: ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ ::  نويسنده : قلب سلیم

 مقالة زیر برگرفته از ghasedoon.blog.ir است و مطالعة آن خالی از لطف نیست(البته امروزه معلوم شده است که کاربرد اصلی این حروف در نظم ریاضی قرآن است: به عنوان نمونه به طرح ریاضی "بسم الله الرحمن الرحیم" مراجعه فرمایید)

قال امیر المؤمنین (ع): سأل رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم: ما تفسیر ابجد؟ فقال: تعلموا تفسیر أبجد فإن فیه الاعاجیب کلها، ویل لعالم جهل تفسیره. (1)

امام علی علیه السلام می فرمایند: از رسول خدا در مورد حروف ابجد سؤال شد، آن حضرت فرمودند:
 تفسیر حروف ابجد را یاد بگیرید؛ چرا که همه آن شگفتی است، وای بر عالمی که از تفسیر آن جاهل باشد.
جناب شیخ بهائی  میفرماید:  اعداد روح  حروف هستند، یعنی عدد  جان حرف میباشد. (الاعداد ارواح و الحروف اشباح)
 هر حرفی عددی دارد که در حقیقت روح و جان و بطن آن حرف است، حروف ابجد عبارتند از:

 «اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ»

عدد حروف ابجد:

الف =۱، ب = ۲،ج =۳، د =۴،ه =۵، و =۶،ز=۷، ح = ۸، ط =۹، ی =۱۰، ک =۲۰، ل =۳۰، م =۴۰، ن =۵۰، س =۶۰، ع =۷۰، ف =۸۰، ص =۹۰، ق =۱۰۰، ر=۲۰۰، ش =۳۰۰، ت =۴۰۰، ث =۵۰۰، خ =۶۰۰، ذ =۷۰۰، ض =۸۰۰، ظ =۹۰۰، غ =۱۰۰۰


مثلا اسم شریف (محمد) که داراى چهار حرف (م - ح - م - د) است به منزله جسمى است که روح آن 92 است، زیرا که (م = 40 + ح = 8 + م = 40 + د = 4 = 92)، عدد 92 روح است و کلمه محمد جسم آن.
یا کلمه شریف (على) که داراى سه حرف است، به منزله جسم است براى عدد 110 زیرا که (ع 70 است و ل 30 و ى 10) (110 = 10 + 30 + 70).... (2)

معنای حروف ابجد:
در کتاب خزائن مرحوم نراقی آمده است:
ابجد: یعنى بدان، هوّز: دریاب، حطى: نیک فهم کن، کلمن: نگهدار، سعفص: فرومگذار، قرشت: دانا باش، ثخذ: واقف باش، ضظغ: از پیش بدان، و گویند سریانى هستند.(3)

و حضرت علامه حسن زاده آملی در دروس هیئت آورده اند:
 فیروز آبادى در قاموس، وصفى پورى در منتهى الارب که ترجمه همان قاموس است، در لغت (بجد) آورده اند که: ابجد، هوز، حطى، کلمن، سعفص، قرشت، ایشان شش تن از پادشاهان مدین بودند و مهمتر ایشان کلمن بود، و ایشان کتابت عربیت را بر عدد حروف اسماى خود وضع کرده اند. (4)

کاربرد حروف ابجد در شعر:
در شعر، شاعران زیادی از این حروف بهره می گیرند که با عباراتی اشاره ای به مطلب دیگری می کنند. به عنوان مثال:
شاعری سال مرگ حافظ را در عبارتی از شعر زیر آورده است:

چراغ اهل معنی خواجه حافظ         که شمعی بود از نور تجلی
چو در خاک مصلی کرد منزل       بجو تاریخش از «خاک مصلی»
 
عبارت «خاک مصلی» به حساب ابجد، یادآور سال 791 هجری قمری، یعنی سال درگذشت خواجه شمس الدین محمد حافظ است.
از این موارد در اشعار شعرا زیاد است مثل یکی از اشعار جناب ابونصر فراهی در نصاب الصبیان و ...

یکی از شگفتیهای از حروف ابجد:
در کتاب آغاز و انجام حضرت علامه حسن زاده آملی آمده است:
رَفِیعُ الدَّرَجاتِ ذُو الْعَرْشِ‏ (5). کلمه مبارک رفیع به حساب جمل ابجدى‏ 360 است، محیط دائره به 360 قسم متساوى قسمت مى‏ شود و هر قسم را درجه مى ‏نامند و جمع آن درجات است که رفیع الدرجات 360 درجه است‏... (6)

البته حرف درباره انواع محاسبات و تقسیمات علم اعداد بسیار است...
نکته ای مهم:
طالبان این علوم و بلکه تمام علوم، فقط باید برای نیل به معرفت خدا و مشغول تحصیل شوند و اگر غرضی غیر از این باشد، در آن خیری نیست، که:
علوم اصطلاحی نعمت اوست
ولی بی سوز عشقش نقمت اوست

پی نوشت ها:

1. بحار الانوار، جلد 2، صفحه 317

2. شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی، جلد دوم

3. خزائن مرحوم نراقی، صفحه 318

4. دروس هیئت و ریاضی، علامه حسن زاده آملی، جلد 1، صفحه 172

5. سوره مومن، آیه 17

6. آغاز و انجام، علامه حسن زاده آملی ، صفحه 142


برگرفته از ghasedoon.blog.ir


موضوع مطلب : ابجد(مقدار عددی حروف) / اعجاز عددی قرآن
راز نهفته
  • 6. 741مین آیه از آخر قرآن آیه ی 74:1 (یأیها المدثر؛ ای راز نهفته!) است و ضمنا 741=19*39. راز عدد 19 در آیات این سوره آشکار شده است.

  • ادامه مطلب
عین سین قاف
  • یکی از دوستان می گفت که استادشان چنین گفته اند که: در آیه 1 و 2 سوره کهف اشکالی رخ داده است به این صورت که کلمه "قیما" که در ابتدای آیه 2 آمده اگر در آیه 1 بعد از کلمه "الکتاب" می آمد از لحاظ معنا بهتر می شد و از لحاظ لفظ هم مشکلی به وجود نمی آمد!
  • ادامه مطلب
RSS Feed

جاوا اسكریپت

 
 
تمامی حقوق محفوظ است