معجزه قرآن......... Miracle of Quran
اعجاز ریاضی قرآن
پروفایل مدیر
قلب سلیم با تحقیق در اعجاز ریاضی قرآن دریافتم که اعجاز قرآن بر مبنای عدد 19، بازی و ریاضی و عددسازی نیست ****بلکه موارد غیر قابل انکاری از اعجاز ریاضی وجود دارند و مواردی مانند حروف مقطعه، تحدی، ضمانت الهی بر حفظ قرآن و اشاره به 19 در سورة مدثر(راز نهفته) کلیدهایی برای تحقیق بیشتر در این اعجاز هستند*****باشد که بدون دلیل و بیّنة، اعجاز و پیامهای آن را رد نکنیم. إن شاء الله. مهدی سلیمی؛ دارنده مدرک تحصیلی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی با درجه عالی از دانشگاه فردوسی مشهد.

طرح ریاضی ***بسم الله الرحمن الرحیم***

این طرح ریاضی مافوق توانایی بشر بر اساس تعداد کلمات، حروف و مقدار عددی حروفی است که چهار کلمه "بسم الله الرحمن الرحیم" را می سازند . اطلاعات لازم برای بررسی این سیستم در جدول مقابل جمع آوری شده است که می توانیم اصول زیر را بر مبنای عدد ۱۹ به دست آوریم
ادامه مطلب

قالب ریاضی نماز
  • با توجه به این که رکعات و قالب نماز در قرآن نیامده،آیا اعجاز ریاضی قرآن شامل نماز هم می شود؟
  • ادامه مطلب

یکی از مراجعان محترم وبلاگ، در بخش نظرات پُست قبل، مقاله‌ای را معرفی کردند که به نقد اعجاز علمی و ریاضی قرآن پرداخته است؛

دانلود "نقد اعجاز علمی و ریاضی قرآن"

پس از مطالعة آن تصمیم گرفتم نقدی بر نقد مذکور و نقدهای مشابه که بر اعجاز ریاضی قرآن می‌شود، بنویسم که از طریق فایل زیر نیز قابل دریافت است؛

دانلود "نقدی بر نقد اعجاز علمی و ریاضی قرآن"

آخرین ویرایش: 17 اردیبهشت 94

در مقدمة نوشتة مذکور آمده است که «مسلمانان عزیز در نظر داشته باشند که نقد و رد اعجاز علمی و ریاضی قرآن به معنی نفی حقانیت قرآن نیست».

در پاسخ باید بگوییم که اولا اعجاز ریاضی قرآن فراتر از تصور نویسندة مقالة مذکور است و ثانیا اگرچه ممکن است بسیاری از مسلمانان، بدون اعجاز علمی و ریاضی، حقانیت قرآن را بپذیرند(چه اینکه بر اساس ادلة دیگر باشد یا بنا بر آیین نیاکان)، عمدة غیر مسلمانان و بعضی از مسلمانان در زمان حاضر بدون اعجاز علمی و ریاضی، حقانیت قرآن را نخواهند پذیرفت به ویژه آن که جنبة لفظی(فصاحت و بلاغت) قرآن برای بسیاری بخصوص غیرعربها روشن نیست و جنبة محتوایی و معنایی آن به‌تنهایی برای اثبات حقانیت کافی نیست و به نویسندة نقد مذکور باید بگوییم اگر اعجاز علمی را تفسیرگونه می‌دانید جنبة محتوایی و حتی لفظی نیز چنین خواهد بود و در نتیجه حقانیت قرآن را نپذیرفته‌اید.

در مقدمه همچنین گفته است: «کما این که تا 50 سال قبل هیچ خبری از اعجاز علمی و ریاضی در قرآن نبود و هیچ یک از علمای اسلام نیز وجود آنها را لازمه حقانیت قرآن ندانسته بود.»

پاسخ: پیداست که اعجاز علمی و ریاضی برای عصر علم و رایانه است و بنابراین قرار نبوده است که تا 50 سال قبل، خبری از آن بوده باشد. نیز اولا؛ علمای اسلام قایل به وجود مواردی از علم و نظم ریاضی در قرآن بوده و هستند و آن موارد را مؤید حقانیت قرآن دانسته‌اند و معتقدند که تحقیق در اعجاز ریاضی 19 باید ادامه یابد و آن را رد نکرده‌اند چنان‌که در تفسیر نمونه، ذیل آیة اول سورة آل‌عمران به بعضی از کشفیات رشاد اشاره شده و رد نشده بلکه قابل تحقیق هم دانسته شده است. ثانیا؛ حقانیت قرآن بسی فراتر از تایید یا عدم تایید علمای اسلام است و محقق حقیقی منتظر تایید آنها نمی‌ماند بلکه می‌داند که خود باید به دنبال حقیقت باشد. آیا اگر امروز راز حروف مقطعه‌ای که مفسران و علمای اسلام به رازآلود بودن آنها اعتراف دارند آشکار شود باز هم نباید آن را قبول کنیم صرفا به این خاطر که آنها چیزی نگفته‌اند؟

در ادامه مطالبی آمده است که ماحصل آن همان جمله‌ای است که در عنوان آورده است: «اعجاز علمی اعجازی قطعی نیستند، بلکه اعجازی تفسیری هستند.»

پاسخ: اگر اعجاز علمی را اعجاز تفسیری هم بدانید اشکالی بر اعجاز بودن آن نیست زیرا لازم نیست که اعجاز برای همگان صریح، روشن و بدون ابهام باشد و هیچگاه قرار نبوده است معجزات برای همگان اینگونه باشد بلکه برای کسانی ویژگی صراحت را داشته که از ایمان لازم به خداوند برخوردار باشند مثلا معجزات پیامبر موسی در زمانی محقق می‌شده است که سحر و جادو رواج داشته است لذا بعضی افراد معجزات را چنان می‌پنداشته‌اند که سحر است. یا این که قرآن، معجزه‌ای بوده است که همیشه بعضی افراد، اعجاز آن را از هر جهت که شما بگویید نمی‌پذیرفته‌اند. مومنان و مسلمانان حقیقی اعجاز علمی و ریاضی قرآن را می‌پذیرند و آن را بهترین دلیل حقانیت قرآن می‌دانند.

در ادامة تفسیرگونه دانستن اعجاز علمی، به مثالی استناد شده است که در همین مثال هم دقت کافی صورت نگرفته است؛ در این مثال آمده است :«حرکت خورشید مبهم است؛ آیا منظور، حرکت خورشید به دور زمین است یا حرکت آن در کهکشان؟!». جواب: اگر این فرد به قرآن توجه کافی می‌داشت متوجه می‌شد که در ادامة آیاتی که از حرکت خورشید سخن می‌گوید عبارت «کل فی فلک» آمده که به وضوح نشان می‌دهد حرکت خورشید به دور زمین منظور نیست:

یس: 40: لَا الشَّمسُ یَنبَغى لَها أَن تُدرِکَ القَمَرَ وَلَا الَّیلُ سابِقُ النَّهارِ وَکُلٌّ فى فَلَکٍ یَسبَحونَ؛ نه خورشید را سزد (در مدار خود سریعتر شود و) به (مدار) ماه رسد، و نه شب را سزد که بر روز پیشی گیرد (و مانع پیدایش آن شود). هر یک در مداری شناورند (و مسیر خود را بدون کمترین تغییر ادامه می‌دهند).

انبیاء: 33: وَهُوَ الَّذى خَلَقَ الَّیلَ وَالنَّهارَ وَالشَّمسَ وَالقَمَرَ کُلٌّ فى فَلَکٍ یَسبَحونَ؛ خدا است که شب و روز و خورشید و ماه را آفریده‌است و همه در مداری می‌گردند (که او برای آنهاتعیین کرده است).

آن‌گاه از همین مثال نتیجة کلی گرفته که: «واقعیت این است که تمام آنچه در مورد اعجاز علمی قرآن تاکنون گفته شده هیچ کدام صریح و روشن نیست همچنین هیچ اعجاز علمی صریح و روشنی در قرآن وجود ندارد.»

این مطلب اگر حاکی از بی‌خبری این نویسنده نباشد بیانگر بی‌انصافی او خواهد بود به‌ویژه آن‌که از آینده و معلوم شدن موارد بیشتر اعجاز علمی قرآن بی‌خبریم. حقیقت این است که در مقام نقد اعجاز علمی قرآن نباید پس از ذکر یک مثال (که آن هم صحیح نبود) چنین نتیجه‌گیری کلی شود. حقایق روشن اعجاز علمی قرآن مانند بیگ بنگ، کرویت زمین، زوجیت، لقاح، مراحل آفرینش انسان، ممنوعیت شرابخواری و... (ن.ک. http://islam-pdf.persiangig.com/) نادیده گرفته شده است.

اگرچه وی سپس با عنوان «بررسی یکی دیگر از اعجازهای علمی قرآن» مسالة پیشگویی قرآن در مورد شکست ایران از روم پرداخته است اما اولا «پیشگویی تاریخی» را با «اعجاز علمی» خلط کرده است و ثانیا در اینجا نیز دقت کافی صورت نگرفته است؛ زیرا ایشان با این که به خبر دادن قرآن از پست‌ترین نقطة زمین که همان سواحل بحر المیت است و تصاویر ماهواره‌ای آن را تایید کرده، اعتراف کرده است بهانه گرفته است که چرا قرآن دقیقا همة جزئیات را نگفته است؟ و می‌گوید:

«اگر این آیه به این صورت نوشته شده بود یک اعجاز علمی بود: "بحر المیت در مرز اردن و فلسطین و در کرانه باختری رود اردن واقع شده است. سواحل اطراف آن پست‌ترین نقطة خشکی‌های زمین است".»

شما چگونه از اعتراف خود به یک حقیقت به سرعت عبور کرده‌اید و چنان بهانه‌هایی را گرفته‌اید؟ می‌توانستید بهانة روشن‌تری را مطرح کنید و بفرمایید که چرا خداوند هر لحظه بر انسانها نازل نمی‌شود و برای انها عصایی را تبدیل به اژدها نمی‌کند...؟ پاسخ این سخن شما همان است که قرآن می‌فرماید:

یَسـَٔلُکَ أَهلُ الکِتٰبِ أَن تُنَزِّلَ عَلَیهِم کِتٰبًا مِنَ السَّماءِ فَقَد سَأَلوا موسىٰ أَکبَرَ مِن ذٰلِکَ فَقالوا أَرِنَا اللَّهَ جَهرَةً فَأَخَذَتهُمُ الصّٰعِقَةُ بِظُلمِهِم ثُمَّ اتَّخَذُوا العِجلَ مِن بَعدِ ما جاءَتهُمُ البَیِّنٰتُ فَعَفَونا عَن ذٰلِکَ وَءاتَینا موسىٰ سُلطٰنًا مُبینًا... (نساء:153)؛ اهل کتاب از تو می‌خواهند که (اگر پیغمبری، یکجا) کتابی را از آسمان بر آنان نازل کنی. (البتّه این درخواست، استهزاء و بهانه‌ای بیش نیست) چرا که از موسی چیز بزرگتر از این را خواستند و گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان بده....

نیز می‌فرماید:

وَلَو نَزَّلنا عَلَیکَ کِتٰبًا فى قِرطاسٍ فَلَمَسوهُ بِأَیدیهِم لَقالَ الَّذینَ کَفَروا إِن هٰذا إِلّا سِحرٌ مُبینٌ (انعام: 7)؛ حتی اگر کتابی، نوشته بر کاغذ، برایشان فرو می فرستادیم، و با دستان خود آنرا لمس میکردند، کسانی که کافر شدند میگفتند، « این جز افسونی زیرکانه نیست.»

هر پاسخی که به بهانه‌های یهودیان عصر پیامبر موسی و پیامبر محمد در آیات فوق می‌دهید پاسخ شما نیز هست. پاسخ من به شما این است که خداوند راه اختیار را بر انسان نمی‌بندد انسان اگر راه تقوا را در پیش گیرد از همان معجزاتی که خداوند قرار داده حقیقت را پیدا می‌کند و برای خدا تعیین تکلیف نمی‌کند. همان اشاره به پست‌ترین منطقه برای او کافی است و انتظار ندارد که مرز اردن و فلسطین... را هم در آیه بیاورد.

در ادامه، دو داستان از ملا نصر الدین نقل شده که آنها را مشابه مواردی دانسته که در قرآن از آنها به عنوان اعجاز علمی یاد می‌شود. اشکال این مقایسه در آن است که اولا شما و همگان می‌دانید که در اعمال ملا نصر الدین اشتباهات بسیاری وجود دارد که به همان جهت این موارد را تفسیری و اتفاقی می‌دانیم و معجزه محسوب نمی‌کنیم و این مطلب در صورتی در مورد قرآن هم صحیح است که در آن اشتباه و تناقضاتی پیدا کنید که بتوانیم آن را با حکایات ملانصرالدین مقایسه کنیم در حالی که قرآن چنین نیست و اشتباه و تناقضی در قرآن وجود ندارد و لذا مواردی هم که تحت عنوان اعجاز علمی در قرآن هست حمل بر صحت و دقت و علمی بودن آنها می شود. ثانیا اگر در قرآن موارد اعجاز علمی و ریاضی اندک بود می‌توانستیم حمل بر تفسیر شخصی یا تصادفی بودن انطباق آنها با واقعیت کنیم اما در قرآن به ویژه در جنبة ریاضی موارد بسیار فراوانی از اعجاز وجود دارد که احتمال تفسیری و تصادفی بودن آنها مطابق علم آمار بسیار ضعیف است به‌طوری که اگر کسی آنها را تصادفی بداند مثل این است که آفرینش را تصادفی دانسته باشد؛ مواردی که نویسندة متن مذکور و بسیاری از خوانندگان از آنها بی‌خبرند و در ادامه به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد و بعضی از موارد هم در وبلاگ آمده است که باید با حوصله مطالعه شود: http://alzekr.persianblog.ir  

در مورد شعر هاتف اصفهانی نیز پاسخ شبیه مطالب فوق است.

اعجاز ریاضی قرآن

در ادامة متن مورد بحث، به اعجاز ریاضی قرآن پرداخته شده و تحت عنوان ترفند به مواردی اشاره شده است که در ادامه بیان می‌شود:

اولین مورد که آن را ترفند نامیده این است که ادعا شده است محققان اعجاز ریاضی از عوام الناس بهره‌برداری کرده‌اند و مواردی را مطرح کرده‌اند که عوام در صدد تحقیق آنها برنمی‌آیند.

در پاسخ به مطلب مذکور می‌گوییم که مخاطب اعجاز ریاضی قرآن، گروه خاصی مانند عوام الناس نیستند ضمن این که مگر عوام الناس اصل پذیرش حقانیت قرآن و بسیاری مسایل و احکام شرعی را با دلیل عقلی قبول کرده‌اند یا اینکه تقلید می‌کنند؟! آیا در آنجا از عوام بهره‌برداری نشده و در اینجا می‌شود؟! البته بعضی از عوام هستند که حقیقت خدا و قرآن و نبوت و معاد را با تعقل خود و بدون استفاده از گفتار عالمان فقه و فلسفه و قرآن پذیرفته‌اند و با عقل عملی خود به عبادت خدا و عمل صالح مشغولند و اعجاز ریاضی قرآن را نه رد می‌کنند و نه اثبات می‌کنند. مخاطب اعجاز ریاضی قرآن 5 گروه هستند که در آیة 30 و 31 سورة مدثر پس از ذکر عدد 19 نام برده شده‌اند(http://submission.org/QI#74%3A30-31 ) مخاطب قرآن و اعجاز آن بیشتر عالمان و محققان هستند زیرا عالمان هستند که در مقابل خدا خشوع دارند. البته عالمان همانا عاقلان هستند نه لزوما باسوادها. محققان نیز کسانی هستند که صرفا به مطالعه چند وبلاگ و مشاهدة چند مورد تحت عنوان اعجاز بسنده نمی‌کنند و حقیقت را در بسیاری سایتها و مقالات که بعضی از آنها غیرفارسی هستند هم دنبال می‌کنند. بعضی افراد، خود را عوام نمی‌دانند در حالی که محقق هم نیستند و هیچ تحقیق دقیقی در این زمینه نکرده‌اند بلکه یا دیدن چند مورد از موارد منتسب به اعجاز، آن را عددسازی دانسته‌اند.

اعجاز ریاضی قرآن که امروزه مورد بحث است مربوط به عدد 19 است که یک بخش اصلی آن در مورد حروف مقطعه است نه تعداد کلمة یوم یا مساوی بودن کلمات متضاد و مانند آنها که بعضا ممکن است چنین هم نباشد.

یکی از مثالهای مضرب 19 که مورد نقد قرار گرفته است مربوط به تعداد آیات قرآن است اما باید بدانیم که در بحث اعجاز ریاضی قرآن، کسانی که تعداد آیات را مضرب 19 می‌دانند، دو آیة آخر سورة توبه را قبول ندارند به‌خاطر ادله‌ای که بعضی از آنها در این آدرس آمده است:

http://message-of-god.com/00A%20Farsi%202%20Ayats.htm

بنابراین تعداد آیات قرآن از نظر آنها شامل 6234 آیة شماره‌دار و 112 آیة بدون شماره(بسم الله الرحمن الرحیم در 112 سوره، بدون شماره است) که جمع آنها 6346 است که مضرب 19 است. معلوم می‌شود منتقد مورد نظر هیچ آگاهی از اصول اعجاز ریاضی قرآن و نرم‌افزارهای مربوطه ندارد و گمان کرده است منظور از مضرب 19 بودن تعداد آیات قرآن همان چیزی است که همگان گفته‌اند(6236) و آن‌گاه که دیده است عدد 6236 مضرب 19 نیست خود را محقق دانسته و پنداشته که مدعیان اعجاز عددی خواسته‌اند عوامفریبی کنند.

دومین مورد که به عنوان ترفند دوم از آن یاد کرده این است که بسیاری از آمار و ارقام در شمارش کلمات و حروف، مبهم است که آن هم ناشی از زبان عربی است بخاطر مشتقاتی که وجود دارد. مانند تعداد واژة «نظم»...

پاسخ: نظم ریاضی قرآن بر مبنای عدد 19 چنان‌که گفتیم مربوط به شمارش کلماتی مانند یوم، شهر، دنیا، آخرت، نظم و... نیست اگرچه همینها هم در مواردی که از تایید زبان عربی برخوردار است داخل در اعجاز است اما متاسفانه برخی مواردی را به اعجاز ریاضی نسبت داده‌اند که کاملا سلیقه‌ای است و گاهی یک لفظ خاص یا مشتق مورد نظر را جستجو کرده و به خواست خود نایل شده‌اند و همین سبب شده است که بعضی افراد مانند منتقد مذکور را به اشتباه اندازند و به اعجاز ریاضی قرآن هم آسیب بزنند و از دقت و تنوع زبان عربی سوء استفاده شود اما محققان در اعجاز ریاضی قرآن می‌دانند که اینها ربطی به حقیقت اعجاز عددی ندارد و  اعجاز ریاضی فراتر از اینها و به‌صورتی است که اشکالی از حیث مذکور بر آن وارد نیست مثلا حرف مقطعة "ط" اولین بار در سوره ۲۰ آمده است و نکته مهم آن است که از اول قرآن تا ابتدای  آیه 20 (طه) تعداد ۶۳۶ حرف «ط» و بعد از این آیه نیز تا آخر قرآن ۶۳۶ حرف «ط» دیده می شود نه یکی کم و نه یکی زیاد:  ۶۳۶ط۶۳۶ . ضمن این که دقیقا ۱۲۷۳ حرف ط در کل قرآن مشاهده می شود که مضرب 19 هم هست.

این مطلب در مورد حرف «ط» که حتی به‌تنهایی هم یک اعجاز است، هیچ ربطی به زبان عربی و رسم الخطها و این که دو آیة آخر توبه جزء قرآن باشد یا نباشد، ندارد و حتی از برنامة word هم برای محاسبه می‌توانید استفاده کنید به این صورت که متن قرآن را در آن قرار دهید و پنجرة replace را باز کنید.

سومین مطلب که آن را مهمترین ترفند قلمداد کرده است، استفاده از خاصیت احتمال است و مدعی شده که رشاد خلیفه(کاشف اعجاز عدد 19 در قرآن) از آن استفاده کرده است. نویسنده خواسته است بگوید که رشاد عدد 19 را به این خاطر انتخاب کرده که اعداد دیگر جور در نمی‌آمده و عدد 19 مطابق خواست او بوده و بر اساس احتمال بالاخره یک عددی را که به طور احتمال می‌توان مواردی را برای آن در هر کتابی پیدا کرد.

پاسخ: یک مثال ساده که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مستشکل است همان وسط قرار گرفتن حرف «ط» در آیة «طه» است؛ لطفا دقت فرمایید که اولا این مطلب را رشاد خلیفه نگفته است و دیگران کشف کرده‌اند و ثانیا کدام عقل سلیم باور می‌کند که حرف مقطعة «ط» در این آیه که یک آیة کلیدی در مورد حرف مقطعة «ط» است(آیة 1 سورة طه)، صرفا بر اساس تصادف، حرف طای وسط قرآن باشد؟!

در همین حرف «ط» تعداد آیاتی که با حرف ط شروع یا به آن ختم می شوند؛  19 آیه اند اما فعلا از این مطلب را ملاک قرار نمی‌دهیم زیرا منتقد می‌گوید بالاخره تعداد این آیات، 17 یا 18 یا 19 یا هر عددی خواهد بود که همان را مدعی اعجاز می‌تواند ملاک قرار دهد اگرچه این مطلب اولا به ذهن رشاد خلیفه هم نرسیده است که بخواهد به آن خاطر عدد 19 را انتخاب کند، با اینحال ما گفتیم حرف مقطعة «ط» حرف طای وسط قرآن نیز هست و این اعجازی است که هر مضرب و عددی که در دیوان حافظ و غیر آن بیابید نمی‌تواند اعجاز باشد. آن‌گاه وقتی می‌بینیم تعداد حرف «ط» نیز در قرآن مضرب 19 است و تعداد آیاتی که با این حرف شروع یا به آن ختم می‌شود نیز 19 است و در موارد دیگر نیز چنین نظمی را می‌بینیم می‌فهمیم که 19 مبنای ریاضی قرآن است.

مثال دوم: در سطور قبلی به آیة 30 سورة مدثر که عدد 19 ذکر شده است و آیة 31 که علت انتخاب 19 آمده است، اشاره کردیم؛ اکنون به آیة 1 این سوره (سورة 74) توجه کنیم که به راز قرآن اشاره می‌کند: (یایها المدثر؛ ای راز نهفته). شمارة سوره و آیه عدد 741 را به ما می‌دهد(آیة 1 سورة 74). این آیه از آخر قرآن 741مین آیة قرآن و مضرب 19 است در حالی که هیچ آیة دیگری اینگونه نیست؛ آیا تصادفی است که این آیة کلیدی چنین تناسب عددی داشته باشد و مضرب 19 هم باشد؟!

مثال سوم: در آیة 2 سورة شوری حروف مقطعة عسق آمده است؛ اکنون:

1- آیا تصادفی است که در تمام قرآن فقط 19 آیة شمارة 2 هست که هر سه حرف ع س ق را داراست؟ (آیة 2 سوره کهف از جمله 19  آیه شماره دویی است که هر سه حرف ع س ق را دارند و کلمه "قیما" که در ابتدای این آیه آمده چه بسا بهتر بود به لحاظ معنا در آیه 1 بعد از کلمة «الکِتٰبَ» می آمد اما اگر اینگونه می‌شد تعداد این آیات 18 می شد!)

2- آیا تصادفی است که در همة قرآن فقط 19 آیة شمارة 1 هست که هر سه حرف ع س ق را داراست؟( حروف ع س ق را در آیه های شماره 1 هم به صورت مقطعه داریم: ق ، کهیعص ، یس ، طس ، طسم و به این خاطر به آیات شماره 1 سخن می‌گوییم).

3- آیا تصادفی است که در تمام قرآن فقط 19 آیة شماره 19 هست که هر سه حرف ع س ق را داراست؟

4- آیا تصادفی است که در سوره شوری که از آن صحبت می‌کنیم فقط 19 آیه هست که هر سه حرف ع س ق را داراست؟!

5- آیا تصادفی است که از آیة 2 سورة شوری(سورة 42) که با حرف ع شروع می شود(عسق)  تا آیة 30 سوره مدثر (سورة 74) که آن هم با حرف ع شروع می شود (علیها تسعة عشر) و در آن عدد 19 ذکر شده است، دقیقا 19 آیه هست که با حرف ع شروع می شوند؟!

6- آیا تصادفی است که در قرآن فقط 19 آیه هست که مانند42:2 و 74:30 با حرف ع شروع شود و دارای حرف س نیز که مشترک دو آیه هست باشد؟!...

 http://alzekr.persianblog.ir/post/75

فراموش نکنید که ما از مضرب 19هایی صحبت می‌کنیم که کلید آن حروف مقطعه است که همگان به رازگونه بودن آنها معترفند نه مثل اشعار حافظ که به دنبال چنین مساله‌ای نبوده است؟ ما از کتابی به نام قرآن صحبت می‌کنیم که تحدی کرده است و از نویسندة کتابی صحبت می‌کنیم که خالق قادر مطلق است و می‌توانسته در پرتو فصاحت لفظی و محتوای معنوی نظم عددی نیز در کلام خویش به‌کار گیرد و با حروف مقطعه به چنین اعجازی اشاره کرده باشد؛ پس چرا چنین نکند؟!

مثال چهارم: سورة البینة سورة 98 قرآن است؛ آیا همین یک مورد دلیل روشنی بر اعجاز عددی قرآن نیست که اولا؛ مقدار عددی (ابجد) کلمه «البینه» مساوی شماره این سوره در قرآن یعنی: 98 است؟! (سوره 57  قرآن نیز سوره الحدید است که شماره سوره برابر مقدار عددی «الحدید» است و ابجد «حدید» نیز 26 است که برابر عدد اتمی حدید(آهن) است .این مطلب که دو سوره از قرآن، مقدار عددی مساوی با شماره سوره دارند به معنای احتمال 2 به 114 نیست بلکه بسیار بالاتر است. می‌توانید 114 کلمه را به طور تصادفی کنار 114 عدد بگذارید و ابجد آنها را محاسبه کنید)

ثانیا؛ تعداد کلمات این سوره نیز 98 است؟! (حرف واو به کلمه بعدش می چسبد در تمام موارد اعجاز عددی اینگونه محاسبه می‌شود و در قرآن و تمام کتابهای بزرگ عربی این قاعده رعایت شده است)

 ثالثا؛ وقتی از آخر قرآن هم 98 آیه بشمارید دقیقا به سوره 98 می رسید؟! اگر آیات بدون شماره (بسم الله الرحمن الرحیم) را هم شمارش کنید 114 آیه میشود که مضرب 19 و برابر تعداد سوره های قرآن است. اکنون اگر بگوییم البینة که به معنای مدرک و دلیل است به مدرک ریاضی قرآن اشاره دارد؛ آیا باید برخی انکار کنند به جای اینکه فروتنی پیشه نمایند؟! با توجه به موارد معنادار فوق و این‌که  سوره 19 نیز 98 آیه دارد و این‌که با قرار دادن تعداد آیات این سوره در کنار شماره سوره به عدد 988 و مضرب 19 بودن آن می‌رسیم و صدها مورد دیگر در قرآن؛ آیا اشکالی دارد که عدد 19 مبنای ریاضی قرآن و دلیل حقانیت آن باشد؟

مثال پنجم: تعداد آیاتی که در قرآن همة 14 حرف مقطعه را دارند، دقیقا 114 آیه هستند که مساوی تعداد سوره‌های قرآن و نیز مضرب 19 است! اولین آیه از این مجموعه آیات هم آیة 19 سورة بقره است. آیا چنین مساله‌ای تصادفی است؟! از نرم افزار openquran مطابق فرمول needall این مورد را می‌توانید بررسی کنید. اگر در منوی جستجو، کلید F1 را بزنید راهنماییهای لازم وجود دارد می‌توانید امتحان کنید. این نرم افزار به صورتی است که هر متن دیگری به جای قرآن را هم می توانید به آن بدهید و هر عددی را که بخواهید مبنا قرار دهید و بحث اعجاز؟ یا احتمال؟ را تحقیق کنید:  http://openquran.codeplex.com

مثال ششم: اگر شماره آیه و سوره را در 114 آیه‌ای که همة حروف مقطعه را دارند جمع ببندید می‌شود 9702 که برابر 14*693 است: اکنون اگر بگوییم منظور از 14 همان 14 حرف مقطعه است و 693 ابجد آن 14 حرف است آیا علم آمار نمی‌گوید که احتمال تصادفی بودن چنین پدیده‌ای بسیار بعید است؟!

مثال هفتم: حرف مقطعه قاف نوزدهمین حرف در سیستم ابجد است و نوزدهمین ق نیز در آیه 19 بقره است و یکی از حروف مقطعه و کلیدی است که در اوایل دو سورة 42 و 50 آمده است؛ اکنون آیا احتمال و تصادف است که:

1- در سوره 50 تعداد حرف قاف 57 (19*3) است و در سوره 42 هم تعداد حرف قاف 57 (19*3) است که جمع آن با سوره ی 50 برابر با تعداد سوره های  قرآن(114= 6 × 19) است. (در سوره ی 50 که تعداد حرف قاف 57 (19*3) است خداوند به جای عبارت "قوم لوط" که در سوره های دیگر قرآن به کار رفته از عبارت اخوان لوط استفاده فرموده است تا نظم عدد نوزده این سوره بر هم نخورد!)

2- شماره سوره قاف (50) با تعداد آیات آن (45) برابر 95 می شود و شماره سوره شوری (42) نیز با تعداد آیات آن (53) برابر 95 (19×5) می شود.

3- در تمام قرآن آیاتی که شماره آیه در آن 19 است (مثل 2:19 و 3:19 و 4:19 و ....) تعداد حرف قاف 76 (19*4)  است و تعداد قاف در شش سوره ای که شماره سوره فاکتوری از 19 است (19 ,38 ,57 ,76 ,95 و 114) برابر  228 (19*12) است و در تمام قرآن کل آیاتی که شماره آیه 19 و یا فاکتوری از نوزده باشد (مثل 2:19 و 2:38 و 2:57 و ....) باز هم 323‌ (19*17) حرف قاف داریم.

4- در آیه ی دوم سوره ی شوری عبارت «عسق» به کار رفته است که مجموع تکرار این حروف در این سوره 209 (11*19) مرتبه است و در آیة اول سوره ی شوری عبارت «حم» به کار رفته است که علاوه بر این سوره در شش سوره پس از آن هم ( یعنی فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف) تکرار شده است. مجموع تکرار این دو حرف در این هفت سوره برابر با 2147 است که مضربی از نوزده است و دارای مطالب ریاضی دیگری هم هست که مربوط به بحث حوامیم می شود: http://alzekr.persianblog.ir/post/124

موارد دیگر در مورد حرف مقطعة قاف نیز در اینجا مطالعه شود: http://alzekr.persianblog.ir/post/112

مثال هشتم: انکارکنندگان اعجاز عددی قرآن قایل به عددسازی هستند و مثال اصلی آن را، آیة 1 سورة قلم میدانند که رشاد خلیفه معتقد است باید حرف مقطعة «ن» به صورت «نون» نوشته شود و در این صورت است که تعداد این حرف در این سوره، 133 و مضربی از 19 می‌شود.

پاسخ: البته منتقد مقالة مورد بحث به این مورد آگاهی ندارد و آن را مطرح نکرده است ولی از آنجا که در نقدهای دیگر به آن اشاره کرده‌اند این مورد و همچنین اشکال املایی کلمة «بصطة» را روشن می‌کنیم:

مواردی که در مبنای ریاضی قرآن بر اساس عدد 19 در حروف مقطعه از نظر رشاد خلیفه و باورمندان به اعجاز عددی قرآن، املای آنها باید تغییر کند دو مورد است؛ یکی همین حرف مقطعة «ن» و دیگری کلمة «بسطة» در آیة 69 سورة اعراف است که نباید با حرف صاد و به صورت «بصطة» نوشته شود؛ اکنون به این دو مطلب می‌پردازیم تا معلوم شود که «عددسازی» است یا «اعجاز عددی»؟

نون والقلم وما یسطرون

اگرچه نوشتن حرف مقطعة «ن» به صورت "نون" تایید تاریخی دارد و رسم‌الخطی از قرن اول هجری با این نوشتار یافت شده است اما تاییدات ریاضی بسیاری دارد که به‌جای این که عدد سازی باشد آشکارکنندة اعجاز ریاضی قرآن است و در ادامه بعضی از آن موارد می‌آید و موارد دیگری هم در

 http://alzekr.persianblog.ir/post/95  

و http://alzekr.persianblog.ir/post/87

و در سایتهای دیگر مانند http://quranmessage.blogspot.com

و http://nun.hanif.de

و http://godistheone.blogspot.com قابل ملاحظه است.

اگر «ن» به صورت «نون» نوشته ‌شود، تعداد حرف "ن" در سوره 68 برابر با 133 (19*7) می‌شود؛ اکنون:

آیاتی که در قرآن با سه حرف "نون" خاتمه می یابند 133 است یعنی هم مضرب 19 است و هم دقیقا همان تعداد حرف «ن» در سورة قلم. علاوه بر این مطلب،

133مین آیه‌ای که به «نون» ختم می‌شود آیة 6 سورة تین می‌باشد؛ معجزه است که این آیه از آخر قرآن 133مین آیه است!!!!!!!!!! این‌گونه مواردی در قرآن وجود دارد که هر خردمند مؤمنی را بی‌نیاز از جستجوی هر نوع رابطة ریاضی در اشعار حافظ و غیر آن می‌نماید و تفاوت معجزه با تصادف را در می‌یابد.

تعداد آیاتی که در آنها "نون" وجود دارد چه در آخر آیه یا غیر آن 228 (19*12) است و آیة نون والقلم وما یسطرون یکی از آنها می باشد.

آیاتی که در آنها دو تا "ن" بغل هم قرار دارد: ننـ ، نن 133 است یعنی هم مضرب 19 است و هم دقیقا همان تعداد حرف «ن» در سورة قلم. تعداد آیات زوج از 133 آیه ای که دارای دو ن کنار هم (ننـ) هستند 76 (19*4) است و تعداد آیات فرد از 133 آیه ای که دارای دو ن کنار هم (ننـ) هستند 57 (19*3) است. همچنین تعداد کلمه الله در 133 آیه ای که در آن دو تا "ن" کنار هم قرار دارد 76 (19*4) است.

تعداد آیاتی که در آنها دو تا "ن" بغل هم (با فاصله و بی فاصله) وجود دارد 361 (19*19) است. (در نرم افزار openquran از فرمول cutspace برای حذف فاصله ها استفاده شود. از برنامه word هم از پنجرة replace می توان کمک گرفت). اگر به قرآن نگاه کنید در آیه 21:88 کلمه ننجی با یک حرف "ن" نوشته شده است و حرف دیگر بالای کلمه قرار گرفته است و اگر این‌طور نبود این رابطه و رابطة قبل به هم میخورد.

و موارد بسیار دیگری که نشان میدهد که حرف نون نوشتار و رسم الخط قرآن را تایید میکند و به جمع آوری قرآن اشاره دارد به‌ویژه آن که خدای مهربان بعد از حرف "ن" به قلم اشاره می‌کند.

چرا می گوییم کلمات "یبسط" و"بسطة" با سین درست است ؟

 پاسخ: این اختلاف ظاهرا به این جهت است که برخی کلمات(با معنای یکسان یا نزدیک به هم) دو شکل املایی دارند مثلا در فرهنگ المنجد کلمه سراط به معنای سبیل(راه) آمده وصراط به معنای طریق(راه) ویا کلمه سطر وصطر که در المنجد هر دو شکل آن آمده؛ در المنجد می خوانیم: «صطر: صَطَرَ ـُـ صَطرًا وصَیطَر والمُصطار هی بمعنی سطر وسیطر والمسطار (بالسین).» لیکن در فرهنگ المنجد ریشه "بصط" را نمی بینیم. همنشین شدن حرف سین با حرف طا نیز که از حروف استعلاست ممکن است سبب شود که آن را با صاد بنویسیم چنان که در آخر قرآن که نکاتی تجویدی را ذکر کرده اند در مورد علامت "س" که بالا یا پایین حرف صاد در برخی کلمات مثلا "بصطة"، "یبصط" و"مصیطرون" گذاشته اند مفهوم آن را چنین نوشته اند: «س: علامت وجوب تلفظ به سین بجای صاد واگر علامت در پایین کلمه باشد تلفظ به صاد مشهورتر است.»

 اعجاز ریاضی ثابت می کند که حتی در املای کلمات نیز دقت وهماهنگی وجود دارد که باید آن را حفظ نمود. ریشه "بسط" در قرآن 25 بار به کار رفته که در همه موارد با سین نوشته می شود. گفته می شود یکی از نسخه های قدیمی قرآن معروف به قرآن سمرقند یا تاشکند مربوط به قرن اول هجری این کلمه را در 7:69 به صورت "بسطة" نگارش کرده است واین خود نشان می دهد که خطای انسانی در نوشتن قرآن این اشتباه را به وجود آورده است. اختلاف اصلی در املا، مربوط به کلمه ی "بسطة" در 7:69 می باشد که در ادامه با اعجاز ریاضی قرآن در مورد این اختلاف قضاوت می کنیم: 

 1 – سوره 7 (اعراف) با حروف مقطعه المص شروع شده! دو سوره ی دیگر هم هست که حرف مقطعه صاد دارند: 19(سوره مریم با حروف کهیعص) و38(سوره ص با حرف ص)؛ تعداد حرف صاد در این سه سوره 152(19*8) است که اگر "بسطة" با صاد نوشته شود دیگر مضرب 19 نخواهیم داشت!!! به اعداد 19 و38 نیز دقت کنید گویی حرف صاد از اهمیت خاصی در اعجاز ریاضی برخوردار است که این شماره سوره ها را به خود اختصاص داده!

 2 - جمع شماره آیه و سوره در 7:69 برابر 76(19*4) است. نیز مقدار عددی کلمه بسطة، 76 (19*4) است .

 3 - کلمه ی "بسطة" در دو آیه ی قرآن آمده یکی در 2:247 و دیگری در 7:69 ؛ خیلی عجیب است که از 2:247 تا 7:69 دقیقا 769 آیه هست!!! عدد 769 به 7:69 اشاره می کند که املای این کلمه در این آیه باید مانند 2:247 باشد. عدد 76 را نیز داخل این ارقام می بینیم که این اصل را با دو اصل قبل اتصال می دهد. نیز بین 2:247و7:69 به تعداد 285(19*15) آیه ی دارای حرف صاد وجود دارد (با احتساب 2:247 که حرف صاد نیز دارد. 7:69 نیز حرف صاد ندارد واگر "بسطة" با صاد نوشته می شد اشکال می شد که چرا آن را محاسبه نکنیم؟ وآن گاه مضرب 19 به هم می خورد) .

 4 - وقتی در 7:69 کلمه ی "بسطة" را با سین می نویسیم این آیه یک حرف سین دارد وحرف صاد ندارد؛ اکنون تعداد آیاتی را بشماریم که که یک حرف سین دارند وحرف صاد ندارند: عجیب است که در کل سوره نیز 38 (19*2) آیه داریم! (اگر "بسطة" را با صاد بنویسیم تعداد 37 می شود). نیز شگفت انگیز است که وقتی در 7:69 کلمه ی "بسطة" را با سین می نویسیم در کل سوره به تعداد 19 آیه داریم که یک حرف صاد دارند و حرف سین ندارند!! (اگر "بسطة" را با صاد بنویسیم تعداد 20 می شود). این یعنی با یک تیر دو نشان!

 5- علاوه بر این دو رابطه؛ وقتی در 7:69 می نویسم: "بسطة"؛ گفتیم که در آیه حرف سین داریم و حرف صاد نداریم وبنابراین حرف سین از حرف صاد بیشتر است حال در کل سوره 7 آیاتی را ببینیم که حرف سین بیشتر از حرف صاد باشد خیلی عجیب است که دقیقا 114(19*6) آیه داریم!!! (در حالی که اگر "بسطة" را با صاد بنویسیم تعداد 113 می شود).

 6- وقتی از 7:69 صحبت می کنیم یعنی سوره اعراف که از سوره های پاراف دار (دارای حروف مقطعه) است؛ تعداد حرف صاد در این سوره ها(29 سوره) به تعداد 988(19*52) بار آمده!! یعنی در 7:69 "بسطة" صحیح است. ضمنا 988 می تواند اشاره داشته باشد به سوره 98 که دارای 8 آیه است ونام این سوره "البینة" با مقدار عددی 98 است! وبه معنای دلیل ومدرک!(مدرک ریاضی قرآن).

 7- حرف مقطعه ص همراه با 7 حرف دیگر ا ل م ک ه ی ع آمده است؛ مقدار ابجد این 8 حرف 266 (19*14) می باشد. در 29 سوره مقطعه دار؛ تعداد آیاتی که این 8 حرف را دارند برابر است با 456 = 19*24 = 3*152 = 3*19*8= 6*76 .(عدد 76 با کلمه "بسطة" ارتباط دارد، تعداد 152 ص در 3 سوره ای که این حرف مقطعه را دارد وخانواده ص 8 عضو دارد).

 8- تا قبل از حرف "ص" عبارت"وأحصی کل شیء عددا" (19×103) 1957 صاد در قرآن هست واز آخر 114مین صاد است(آری! او تعداد همه چیز را شمرده است). نیز تا قبل از حرف "ص" عبارت" وأحصی کل شیء عددا" 969 (19×51) صاد در سوره های بدون پاراف هست چنان که سوره 72 نیز بدون پاراف است.  همه این موارد به شرط املای درست کلمات است. آیه ی آخر سوره ی جن(72:28) چنین است:

 [72:28]   لیعلم ان قد ابلغوا رسلت ربهم واحاط بما لدیهم واحصى کل شیء عددا .

ترجمه :  این برای آن است که ثابت شود آنها پیام های پروردگارشان را تحویل داده اند. او به آنچه آنها دارند، کاملا آگاه است. او تعداد همه چیز را شمرده است.

9- تا آخر سوره 74 (مدثر=راز نهفته) که در آن عدد 19 را ذکر کرده است تعداد 1974 حرف صاد داریم و می دانیم که عدد 19 در سوره 74 آمده!!! و اعجاز عددی قرآن سال 1974 کشف شد!! یعنی 1406 سال پس از نزول قرآن و 1406 = 19×74 !!!! 

10- بین 38:1 (ص والقرءان ذی الذکر) و 74:30(علیها تسعة عشر) 456 (19*24) صاد وجود دارد .

 11– حرف صاد در همه قرآن به تعداد 2071(19*109) بار به کار رفته است. با املای صحیح کلماتی که در ابتدا ذکر کردیم واختلاف اصلی در کلمه "بسطة"(7:69) بود. در 2:245 در بعضی رسم الخطها کلمه "یبسط" را با صاد نوشته‌اند اما در تمام قرآن؛ تعداد آیاتی که هر 14 حرف مقطعه در حروف آنها یافت می شود فقط 114(19*6) آیه است!!! به تعداد سوره های قرآن! جمع شماره سوره(بدون تکرار) وشماره آیه هم در این 114 آیه 9702 = 693*14 است  که 693 مقدار عددی همان 14 حرف مقطعه است!!!!!!!!!!!!! حال اگر در 2:245 کلمه ی "یبسط" را با صاد بنویسیم این آیه نیز همه ی حروف مقطعه را دارد و در این صورت تعداد آیات 115 می شود وجمع شماره سوره وآیه نیز تغییر می کند(9947) که خاصیت های مذکور را ندارد.

12- مشتقات "بسط" در 15 سوره، در 23 آیه وبه تعداد 25 بار آمده(در دو آیه دو بار) که جمع شماره سوره وآیه (بدون تکرار) برابر 1691 (19*89) می باشد یعنی این که مشتقات بسط همه جا با س نوشته می شود نه با ص. (15+23=38 نیز که بیانگر تعداد سوره ها وآیات است مضرب 19 است) (ضمن این که 2:245 و7:69 که دو مورد از 25مورد است شماره آیه وسوره در اولی 247(19*13) ودر دومی 76(19*4) است واگر این دو مورد را از آمار حذف کنیم مضرب 19 در بقیه موارد نیز به هم می خورد زیرا شماره سوره بقره (2) باید با بقیه محاسبه شود وبنابراین به عدد 1370 می رسیم که مضرب 19 نیست (1370= 69-7-245-1691)

(موارد بیشتر و لیست آیات در: http://alzekr.persianblog.ir/post/73/ )

مثال نهم: طرح ریاضی «بسم الله الرحمن الرحیم»

این طرح ریاضی مافوق توانایی بشر بر اساس تعداد کلمات، حروف و مقدار عددی حروفی است که چهار کلمه "بسم الله الرحمن الرحیم" را می سازند:

اصل ۱ - بسم الله الرحمن الرحیم ... از ۱۹ حرف تشکیل شده است. 19= 6+6+4+3

اصل ۲ - ترتیب ردیف کلمات و بدنبال آن تعداد حروف هر کلمه عدد ۸ رقمی را می سازد که دو بار مضرب ۱۹ است: ۱۳۲۴۳۶۴۶ =۱۹×۱۹×۳۶۶۸۶

اصل ۳ - در اصل ۲ بجای تعداد حروف هر کلمه ، مقدار عددی آنرا قرار می دهیم عدد بدست آمده ۱۵ رقم خواهد داشت که آن هم مضربی از ۱۹ خواهد بود.   

۱۱۰۲۲۶۶۳۳۲۹۴۲۸۹

اصل ۴ -  بجای مقدار عددی کلمه مقدار عددی هر حرف را بدنبال یکدیگر پس از ردیف آن کلمه قرار می دهیم . عدد حاصل ۳۷ رقم دارد و مضربی از ۱۹ است.  ۱۲۶۰۴۰۲۱۳۰۳۰۵۳۱۳۰۲۰۰۸۴۰۵۰۴۱۳۰۲۰۰۸۱۰۴۰

اصل ۵ - در اصل ۴ ، ردیف هر حرف هر کلمه را نیز قبل از مقدار عددی آن قرار می دهیم : عدد حاصل ۵۶ رقمی بوده و حاصل مضربی از ۱۹ است .

۱۱۲۲۶۰۳۴۰۲۱۱۲۳۰۳۳۰۴۵۳۱۱۲۳۰۳۲۰۰۴۸۵۴۰۶۵۰۴۱۱۲۳۰۳۲۰۰۴۸۵۱۰۶۴۰

اصل ۶ - پس از ردیف کلمه، جمع مقدار عددی حرف اول و آخر آن کلمه را قرار می دهیم : حاصل مضربی از ۱۹ است: ۱۴۲۲۶۳۵۱۴۴۱   

اصل ۷ - بدنبال ردیف کلمات جمع مقدار حروف و مقدار عددی هر کلمه را می نویسیم : حاصل مضربی از ۱۹ است: ۱۱۰۵۲۷۰۳۳۳۵۴۲۹۵     

اصل ۸ - بدنبال شماره ردیف هر کلمه تعداد کلی حروف کلمات را تا کلمه مورد نظر قرار می دهیم.  حاصل مضربی از ۱۹ است: ۱۳۲۷۳۱۳۴۱۹     

اصل ۹ - همان کاری که در اصل ۸ با تعداد حروف هر کلمه انجام دادیم با مقدار عددی کلمات انجام می دهیم : عدد حاصل مضربی از ۱۹ است:  ۱۱۰۲۲۱۶۸۳۴۹۷۴۷۸۶      

اصل ۱۰ - حروف بسم الله الرحمن الرحیم را به ترتیب از 1 تا 19 شماره گذاری می کنیم و ارزش عددی هر حرف را قبل از آن قرار می دهیم با این کار عدد ۶۲ رقمی بدست می آید که مضربی از ۱۹ می باشد:

۲۱۶۰۲۴۰۳۱۴۳۰۵۳۰۶۵۷۱۸۳۰۹۲۰۰۱۰۸۱۱۴۰۱۲۵۰۱۳۱۱۴۳۰۱۵۲۰۰۱۶۸۱۷۱۰۱۸۴۰۱۹

اصل ۱۱ - در اصل ۱۰ در انتهای ارقام مربوط به هر کلمه شماره ردیف آن کلمه را اضافه می کنیم نتیجه آن یک عدد ۶۶ رقمی است که مضربی از ۱۹ می باشد.

۲۱۶۰۲۴۰۳۱۱۴۳۰۵۳۰۶۵۷۲۱۸۳۰۹۲۰۰۱۰۸۱۱۴۰۱۲۵۰۱۳۳۱۱۴۳۰۱۵۲۰۰۱۶۸۱۷۱۰۱۸۴۰۱۹۴

اصل ۱۲ - اعداد مورد استفاده در اصل ۱۱ را در نظر بگیرید و ترتیب ردیف کلمات را با مقدار عددی آنها عوض می کنیم در حالیکه بقیه اعداد را تغییر نمی دهیم نتیجه ۷۳ رقمی و مضربی از ۱۹ خواهد بود.

۲۱۶۰۲۴۰۳۱۰۲۱۴۳۰۵۳۰۶۵۷۶۶۱۸۳۰۹۲۰۰۱۰۸۱۱۴۰۱۲۵۰۱۳۳۲۹۱۱۴۳۰۱۵۲۰۰۱۶۸۱۷۱۰۱۸4019289

اصل ۱۳ - اعداد مورد استفاده در اصل ۱2 را در نظر بگیرید ؛ مقدار عددی را از آخر به اول منتقل می کنیم در حالیکه بقیه اعداد را تغییر نمی دهیم نتیجه ۷۳ رقمی و مضربی از ۱۹ خواهد بود.

۱۰۲۲۱۶۰۲۴۰۳۶۶۱۴۳۰۵۳۰۶۵۷۳۲۹۱۸۳۰۹۲۰۰۱۰۸۱۱۴۰۱۲۵۰۱۳۱۲۸۹۱۴۳۰۱۵۲۰۰۱۶۸۱۷10184019

اصل ۱۴ - برای هر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم ؛ الف- تعداد حروف کلمه، ب- جمع کل مقدار عددی آن کلمه و ج- مقدار عددی هر حرف کلمه را می نویسیم. عدد ۴۸ رقمی حاصل مضربی از ۱۹ می باشد.

۳۱۰۲۲۶۰۴۰۴۶۶۱۳۰۳۰۵۶۳۲۹۱۳۰۲۰۰۸۴۰۵۰۶۲۸۹۱۳۰۲۰۰۸۱۰۴۰

اصل ۱۵ - در اصل ۱۴ جمع کل مقدار عددی هر کلمه را به انتهای اعداد مربوط به آن کلمه انتقال می دهیم (جای ب و ج را عوض می کنیم) این عددی هنوز ۴۸ رقمی و مضربی از ۱۹ می باشد.

۳۲۶۰۴۰۱۰۲۴۱۳۰۳۰۵۶۶۶۱۳۰۲۰۰۸۴۰۵۰۳۲۹۶۱۳۰۲۰۰۸۱۰۴۰۲۸۹

اصل ۱۶ - اجازه دهید هر کلمه از بسم الله الرحمن الرحیم را با ترتیب شماره حروف آن نشان دهیم یعنی کلمه اول (بسم) را با ۱۲۳ جایگزین می کنیم کلمه دوم (الله) را با ۴۵۶۷  کلمه سوم (الرحمن) را با 8910111213  کلمه چهارم (الرحیم)را با 141516171819  وآن گاه جمع کنیم حاصل  جمع مضرب 19 است: ۱۵۰۴۲۶۲۸۷۷۲۲ = ۱۹ × ۷۹۱۷۱۷۳۰۳۸

اصل ۱۷ - اصل ۱۶ را در نظر بگیرید بجای جمع زدن در انتهای هر عدد شماره ترتیب ردیف کلمه را می نویسم. این عدد ۳۳ رقمی و مضربی از ۱۹ می باشد:   ۱۲۳۱۴۵۶۷۲۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳۳۱۴۱۵۱۶۷۱۸۱۹۴

اصل ۱۸ - می دانیم که بسم الله الرحمن الرحیم از ۴ کلمه و ۱۹ حرف با جمع مقدار عددی ۷۸۶ تشکیل شده است. حال این سه عدد را پشت سر هم می نویسیم. حاصل مضربی از ۱۹ است:   ۴۱۹۷۸۶ = ۱۹ × ۲۲۰۹۴

اصل ۱۹ –  بسم الله اولین آیه قرآن است یا بگوییم 1 آیه است.  آن مرکب از ۱۹ حرف عربی است.  این ۱۹ حرف از چهار کلمه با تعداد حروف در هر کلمه بترتیب ۳، ۴، ۶ و ۶ تشکیل می شود یعنی یک عدد هفت رقمی بقرار زیر داریم که سه بار مضرب 19 است:   ١٧۴× ١٩×١٩×١٩×=١١٩۳۴۶۶

برای مشاهدة مقدار عددی(ابجد)  حروف

و مواردی دیگر از اعجاز عددی "بسم الله الرحمن الرحیم"

به اینجا مراجعه فرمایید:

http://alzekr.persianblog.ir/post/63

بر اساس محاسبه ، احتمال شانسی اتفاق افتادن پدیده ریاضی در اصل ٢ و اصل ٣ کمتر از ١ در ٣۵ میلیون است و احتمال پدیده ریاضی در اصل ٢و ٣و ۴ که تصادفی اتفاق بیفتد، 1به ۶٨٣٢٢٨۴۶۶٠٠۶٠٧٧٧ ! این عدد نزدیک به هفت کوادریلیون است! بنابراین، تقریبا یک در هفت کوادریلیون احتمال وجود دارد که فقط اصل ٢و اصل ٣و اصل ۴ تصادفی اتفاق بیفتد همانطور که ملاحظه می کنید احتمال این که چنین دسته بندی های عددی با تصادف اتفاق افتاده باشد بی نهایت کوچک است.  پر واضح است همچنان که هر چه بیشتر این اصل ها را مورد رسیدگی قرار دهیم این احتمال به صفر خواهد رسید.  بنابراین شخص باید غیر منطقی باشد که حتی پیشنهاد کند که ترکیب ریاضی «بسم الله الرحمن الرحیم» چیزی بیشتر از یک تصادف محض نیست. اگر احتمالات تصادف را رد کنیم، آن وقت مجبوریم تعریف دیگر را قبول کنیم که این آیه عمدا در یک روش خاص (یک طرح الهی) ساخته شده است که منتج به این سیستم ریاضی فوق العاده می شود.

اگر منتقدین می‌گویند این احتمال به لحاظ علم آمار صفر نیست باید بدانند که عقل خردمندان چنین احتمالی را عملا صفر می‌داند. این افراد اگر فرضیات خود را یقینی می‌دانند و بر اساس حدس و گمان سخن نمی‌رانند آیه‌ای مانند «بسم الله الرحمن الرحیم» با نظم ریاضی آن بیاورند!!!! بعضی از اینها مطابق آیة 30 و 31 سوره مدثر که 5 گروه را در برخورد با اعجاز 19 معرفی می‌فرماید همان گروه پنجم یعنی کافران و «فی‌قلوبهم‌مرض» هستند که می‌گویند: «خدا از این مثال چه می خواست؟» و خداوند می‌فرماید:» خدا اینچنین هرکس را که بخواهد گمراه کند، و هرکس را که بخواهد هدایت می کند. سربازان پروردگارت را جز او هیچکس نمیداند. این تذکری است برای مردم.» و در آیة 35 تا 37 همین سوره می‌فرماید: إِنَّها لَإِحدَى الکُبَرِ نَذیرًا لِلبَشَرِ لِمَن شاءَ مِنکُم أَن یَتَقَدَّمَ أَو یَتَأَخَّرَ ؛ این یکی از معجزات بزرگ است. هشداری به نسل بشر. برای کسانی از شما که می خواهند به پیش رَوَند یا به عقب بازگردند. والحمد لله رب العلمین.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نقد اعجاز عددی , اعجاز عددی قرآن , مضرب 19 , عددسازی و تصادف؟ یا اعجاز عددی؟


تاريخ : چهارشنبه ۱٦ اردیبهشت ۱۳٩٤ | ٦:۱٤ ‎ب.ظ | نویسنده : قلب سلیم | نظرات
راز نهفته
  • 6. 741مین آیه از آخر قرآن آیه ی 74:1 (یأیها المدثر؛ ای راز نهفته!) است و ضمنا 741=19*39. راز عدد 19 در آیات این سوره آشکار شده است.

  • ادامه مطلب
عین سین قاف
  • یکی از دوستان می گفت که استادشان چنین گفته اند که: در آیه 1 و 2 سوره کهف اشکالی رخ داده است به این صورت که کلمه "قیما" که در ابتدای آیه 2 آمده اگر در آیه 1 بعد از کلمه "الکتاب" می آمد از لحاظ معنا بهتر می شد و از لحاظ لفظ هم مشکلی به وجود نمی آمد!
  • ادامه مطلب
RSS Feed

جاوا اسكریپت

 
 
تمامی حقوق محفوظ است