مشاهده ی شهر یا رؤیت قمر؟

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ...

از آنجا که ماه مبارک رمضان فریضه ای برای کل مسلمین و در مقطع زمانی معینی صورت می پذیرد، شایسته است که علما و اندیشمندان مسلمان اختلاف آراء درباره شروع و ختم این ماه مبارک را از بین ببرند تا بدین وسیله گامی برای وحدت مسلمین برداشته باشند.    

 

نکته ای که قرن هاست از آن غفلت شده، اهمیت مرکزیت مکة المکرمة برای مسلمین است. سوال این است که چرا مسلمانان، با وجود آیات قرآن کریم و توجه به مکة المکرمة، گرینویچ، را (که هیچ ارجحیت و عقلانیتی در میزان بودنش نیست)، به عنوان میزان پذیرفته اند؟!

مگر مرکز و محور و پایتخت کشورهای اسلامی، مکة نیست؟ مرزبندی بین کشورها  که توسط بشر صورت گرفته نمی تواند حجت شروع یا ختم رمضان باشد چرا که اختلاف افق در بیشتر کشورهای مسلمان چند ساعت بیشتر نیست و معنی ندارد که این طرف مرز با آن طرف مرز یک روز با هم اختلاف داشته باشند.حتی اگر مثل بعضی از محققین نگوئیم مکة، مرکز خشکی ها و پایتخت واقعی جهان است، حدّاقل می توانیم ادعا کنیم به دلیل قرآن، مکة المکرمة، مرکز و پایتخت مسلمین و امّ القری اسلام است:

 وَهَذَا کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذِی بَینَ یدَیهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ یؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ یحَافِظُونَ (الأنعام/92)

متاسفانه هر جا که قرآن کنار نهاده شده و روایات و احادیث بر قرآن ارجحیت داده شده اند، اختلاف بین مسلمین به وجود آمده که از جمله: شهادت شهر رمضان، جای خود را به دیدن ماه (قمر)داده است!!! آنچه از قران کریم برداشت می شود تولد قمر و ماه نو و دخول در رمضان است، نه رویت قمر و این که در روایات رویت قمر مطرح شده است با توجه به شرایط و امکانات آن زمان بوده است.

جالب است که منجمین می گویند: امشب ماه نو متولد شده (یعنی شهادت به شهر رمضان می دهند) ولی در عین حال می گویند چون رویت ممکن نیست، لذا فردا شهر رمضان نیست! وقتی قرآن می گوید: فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ (هر کس شهادت داد از شما شهر رمضان،نه ماه و قمر رمضان را، پس روزه بگیرد) چرا اصرار شود بر رویت قمر؟ آیا شهادت تولد قمر و ماه نو در مکه المکرمه که مرکز جهان اسلام است نمی تواند برای همه مسلمین حجت باشد و اختلاف موجود را نیز از بین ببرد؟ 

لازمه ی شهادت به چیزی رویت آن نیست : 

۲۶:۱۲ قالَ هِىَ رٰوَدَتنى عَن نَفسى وَشَهِدَ شاهِدٌ مِن أَهلِها إِن کانَ قَمیصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَت وَهُوَ مِنَ الکٰذِبینَ ٢٧:١٢ وَإِن کانَ قَمیصُهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ فَکَذَبَت وَهُوَ مِنَ الصّٰدِقینَ ٢٨:١٢ فَلَمّا رَءا قَمیصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قالَ إِنَّهُ مِن کَیدِکُنَّ إِنَّ کَیدَکُنَّ عَظیمٌ
۲۶:۱۲[یوسف] گفت: "او بود که سعی کرد مرا اغوا کند." شاهدی از خانوادهٔ زن اظهار داشت: "اگر جامهٔ او از جلو پاره شده است، پس زن راست می گوید و او یک دروغگوست. ۲۷:۱۲ "و اگر جامهٔ او از پشت پاره شده است، پس زن دروغ گفته است و او راست می گوید. " ۲۸:۱۲ وقتی شوهرش دید که جامهٔ او از پشت پاره شده است، گفت: "این نیرنگ یک زن است. واقعاً که نیرنگ شما هولناک است.
 

 آن شخص شهادت داده و شاهد بوده، در حالی که ناظر نبوده و چیزی ندیده است.

منبع با اندکی تغییر و تلخیص: باشگاه جوانان ایرانی نویسنده: موحد (با تشکر از دوست گرامی؛ علیرضا در وبلاگ اندیشه 2 : http://www.andishe92.blogfa.com/post/38 ).

/ 13 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حجت الله کثیری

بسم الله الرحمن الرحیم باسلام دوستان عزیز مرحوم آیت الله غروی کتابی دارد بانام"مغرب و اهله" که با آیات و روایات بی شمار نظر قرآنی آقا مهدی را اثبات کرده است. متاسفانه مسلمانان به جای بهانه جوئی در جهت وحدت همواره با کمک مستقیم شیطان رجیم و نفس اماره به دنبال تفرقه هستند نماز تولد پیامبر ص اول ماه مغرب ...... فی قلوبهم مض........اللهم اشف کل مریض من الله توفیق

حجت الله کثیری

بسم الله الرحمن الرحیم سلام و درود خدای رحمن و رحیم بر آقا مهدی پیرو قرآن مجید مهدی جان از دیشب تا حالا با این دو آیه در گیرم سایتهای مختلفی رفتم و مطالب زیادی گرفتم اون سایت رو هم دیدم نیاز به نصب فونت داشت که انجام دادم در مورد ریاضیش که ظاهرا خیلی متقنه؟؟! اما جواب آخر را شما باید بفرمایید. اما "رؤف رحيم" که 9 بار در قرآن آمده 8 بارش متعلق به الله است و فقط این یک مورد در غیر الله!!!! مخصوصا "رؤف" که 11 بار اومده و 10بارش فقط خداست. http://ghaem16.persianblog.ir/comments/456860/13048483/ اینجام سر زدم چندتا پی دی اف دیدم که خیلی توضیحات عجیبی داده مهدی جان نظرم رو میگم اما لطفا نظر خودت را بهم بده

حجت الله کثیری

به نظر حقیر اگر فرض را بر اضافه بودن 2 آیه بگذاریم هیچ مشکلی بوجود نمی آید چون خداوند فرموده ما ذکر را حفظ میکنیم و وجود 2 آیه اضافی تضادی را با حفظ بقیه آیات ایجاد نمی کند از طرفی هم میتواند آیاتی را که خداوند می فرماید اگر میتوانید آیه یا سوره ای را بیاورید بسم الله و نمیتوانید حتی اگر جن و انس جمع شوید خب بفرما 2آیه را آوردن و حالا مانند آنها نیست از طرفی در این دو آیه مطلبی نیست که بتوانده به اصول و یا فروع دین ایرادی وارد کندو فقط 2 جمله ی خبری است من الله توفیق

حجت الله کثیری

با سلام و عرض ادب و احترام شما صاحب اختیارید سرور گرامی ممنون از پاسخهای مفیدتان لطفا این فایل را هم ببینید و نظرتان را بیان فرمائید کل بحث ایجاز ریاضی را صهیونیستی قلمداد کرده است. من الله توفیق https://sites.google.com/site/hkasiry/qurane-majid

حجت الله کثیری

یک فایل pdf بود ممنون میشم اگه در این مورد هم نظرتان را بفرمایید. اختلاف در 25 نحل و 18فاطرو7زمرو38نجم مبنی بر نکشیدن بار دیگران باتشکر

حجت الله کثیری

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxoa2FzaXJ5fGd4OjdlYzdkMzQ4Yzc2YWQyNTM

حجت الله کثیری

بسم الله الرحمن الرحیم علیکم السلام دوست عزیز و گرامیم نه اصلا اینطور نیست.چون حقیر کوچکتر از آنم که برای خود "من"قائل شوم؟ عشق چون در سینه ام بیدار شد از طلب پا تا به سر ایثار شد این دگر من نیستم من نیستم حیف از آن عمری که با"من" زیستم! از لطف و احترامی که برای این بنده کوچکترین قائل شدیدسپاسگزارم. و مطمئن باشید که حقیر واقعا: سوره: انسان‏ (76) - آيه: 1 هَلْ أَتي عَلَي الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً هر آينه بر انسان مدتي از زمان گذشت و او چيزي در خور ذكر نبود من الله توفیق

ذوالفقار سلیمانی

سلام وبسایت اطلاع رسانی جالبی دارید از وبسایتهای دیگر همشهریان بازدید ودر صورت صلاح دید معرفی نمایید مددکار اجتماعی کاشمرwww.ravan2.ir

میثم

ممنون.بسیار جالب

h

این یک مسئله فقهی است و نمیتوان از قرآن کریم برداشت شخصی داشت